2021-05-18
Organisatorisk och social arbetsmiljö (OSA)
Organisatoriska och sociala faktorer ska också beaktas i det systematiska arbetsmiljöarbetet. Den organisatoriska arbetsmiljön omfattar villkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar; ledning och styrning, kommunikation, delaktighet, handlingsutrymme, fördelning av arbetsuppgifter samt krav, resurser och ansvar.
Den sociala arbetsmiljön handlar om villkor och förutsättningar för arbetet som inkluderar socialt samspel, samarbete och socialt stöd från chefer och kollegor.
Medarbetarens ansvar
Enligt Arbetsmiljölagen (kapitel 3, 4 paragrafen) ska arbetstagaren medverka och följa de föreskrifter och regler som gäller på arbetsplatsen. Arbetstagaren har även skyldighet att meddela om det finns akuta risker på arbetsplatsen. Arbetstagarna ska kommunicera, inte kompensera, bristerna i arbetsmiljön. Delaktighet är en mycket viktig aspekt av den sociala arbetsmiljön.
Ohälsosam arbetsbelastning
Resurserna ska anpassas till de krav som ställs i arbetet. Om kraven är större än resurserna, kan arbetsgivaren till exempel minska arbetsmängden, ändra prioriteringsordningen, ge möjlighet till återhämtning eller öka bemanningen. Det ska föras en dialog mellan arbetsgivare och anställda för att förhindra att ohälsa uppstår ex i medarbetarsamtal, kojmöten, APT etc.
Arbetstid
Vissa typer av arbetstider, som skiftarbete, nattarbete, långa arbetspass och att vara ständigt nåbar, kan påverka hälsan negativt. Då är det särskilt viktigt att ta hänsyn till det när arbetstiden förläggs, t.ex. att tid för återhämtning planeras in. Vid regelbundet nattarbete ska hälsokontroller genomföras via företagshälsovården.
Undersök den organisatoriska och sociala miljön
Prevent har tagit fram en enkät för att hjälpa företag att undersöka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Använd enkäten för att undersöka den organisatoriska och sociala arbetsmiljön (OSA) inom områden som arbetsbelastning, ledarskap, återhämtning och kränkande särbehandling. Det går även bra att använda den mall för psykosocial skyddsrond som finns att ladda ner nedan.
När undersökningen är gjord börjar det viktiga arbetet med att tillsammans förbättra de områden där ni fått ett lågt resultat.
Relevanta dokument
Psykosocial skyddsrond
(docx, 147 kb)
Undersök den organisatoriska och sociala arbetsmiljön
Ladda ner mallar och anpassa dom till er verksamhet.
Berätta gärna om “En säkrare skogsentreprenad” och projektet om du delar vidare.