2021-05-27
Roller och ansvar
Arbetsgivaren ansvarar för att fördela arbetsmiljöuppgifterna i verksamheten på ett sådant sätt att risker i arbetet förebyggs och att en tillfredställande arbetsmiljö uppnås. Arbetsgivaren ansvarar för att driva arbetsmiljöarbetet och att skapa förutsättningar för ett väl fungerande arbetsmiljöarbete.
Samverkan
Det systematiska arbetsmiljöarbetet ska bedrivas i samverkan, där alla anställda omfattas. Enligt Arbetsmiljölagen ska det finnas skyddsombud på alla arbetsplatser som har minst 5 anställda. Finns det fler än 50 anställda ska det även finnas en skyddskommitté.
Det finns mycket kunskap om arbetsmiljön hos de som arbetar i den, därför är det viktigt att också ta tillvara på den kunskapen i arbetsmiljöarbetet.
Skyddsombud och huvudskyddsombud
Skyddsombudet är arbetstagarnas representant och företräder dem i företagets arbetsmiljöfrågor. De ska även verka för att alla engagerar sig i skyddsfrågor och bevaka att uppsatta mål uppfylls och att handlingsplaner genomförs. Skyddsombud är också behjälpliga vid skyddsronder om behov finns. När åtgärder behöver vidtas ska skyddsombudet vända sig till chef/ansvarig.
Skyddsombud utses av den lokala fackliga organisationen eller om kollektivavtal saknas, av medarbetarna. Skyddsombud har rätt att lägga den arbetstid som behövs på sitt uppdrag och har också rätt att få information av betydelse för sitt arbete som skyddsombud.
Den som har utsetts till skyddsombud eller ledamot i skyddskommittén, har enligt lag inte rätt att avslöja eller utnyttja den information som framkommit i arbetsmiljöarbetet angående "yrkeshemlighet, arbetsförfarande, affärsförhållande eller enskilds personliga förhållande".
Huvudskyddsombud
När det krävs flera skyddsombud, t.ex. på en större arbetsplats, kan man utse ett huvudskyddsombud. Detta ombud har en samlande uppgift, en koordinator för övriga skyddsombud på arbetsplatsen.
Skyddsombud (ADI 314), broschyr
Fördelning av arbetsmiljöuppgifter
Vissa arbetsmiljöuppgifter kan fördelas till medarbetare eller arbetsledare/chefer inom organisationen. Det ska då vara tydligt vem som ska göra vad i det systematiska arbetsmiljöarbetet och de som har fått uppgifter ska också ha de befogenheter och resurser som krävs för att utföra sina uppgifter.
Medarbetarnas ansvar
Alla medarbetare har ett ansvar att aktivt medverka i arbetsmiljöarbetet. Ansvaret innebär att man som medarbetare ska:
- Följa säkerhetsrutiner och använda den skyddsutrustning som arbetsgivaren tillhandahåller
- Arbeta så försiktigt som möjligt för att undvika att man råkar ut för arbetsskador eller ohälsa
- Delta i arbetsmiljöarbetet på arbetsplatsen och följa de policy och rutiner som arbetsgivaren har
- Berätta för sin chef om risker man ser i arbetsmiljön, om det skulle hända något tillbud eller om en olycka/arbetsskada skulle inträffa
Relevanta dokument
Ladda ner mallar och anpassa dom till er verksamhet.
Berätta gärna om “En säkrare skogsentreprenad” och projektet om du delar vidare.